Marstrand

I fredags gick vi på semester och vad passar inte bättre än att åka till våra kompisars båt på Nordön att umgås och grilla. Vi var framme hos dem vid 19:00 tiden och inledde semestern med lite bubbel. De hade lovat regn och blåst men fredagkvällen blev något annat, bättre blev det dessutom när vi vaknade i båten på lördagen.

Efter frukost lade vi ut och hissade segel nästan omgående utanför hamnen. Jag fick äran att hissa seglen och det var ganska tungt för jag har inte vanan eller tekniken. Men det gick bra. Det var perfekt segelväder och vi bestämde oss för att ta oss till Marstrand genom att segla runt och gå in via Albrektssunds kanal. Vi seglade mellan 4-7 knop runt Marstrand  och slog nog bara en gång.

F170701-024

Många hade nog överraskats av det fina vädret för det var lite båtar ute och väldigt gott om båtplatser i hamnen när vi kom dit. SMHI hade ju spått regn och rusk.

F170701-030

F170701-036

Efter sill, potatis och snaps så var det skönt att sova lite i solen.

F170701-050

Senare på kvällen kom ”Lennart” på besök, han hade nog blivit matad förr, hen simmade från båt till båt och tiggde.

F170701-053

Under natten blåste det upp till 10-15 sekundmeter så det var skönt att ligga på Marstrand och ha så nära till hemmahamnen. Några satt i sina båtar och var oroliga då det blåste mycket. När vi åkte såg vi på deras miner att de var oroliga när vi lossade oss från bryggan men de sken upp när vi gled kontrollerat ut ur hamnen utan problem. Magnus vår erfarna kapten var bestämd och visste precis hur han skulle göra när vi lämnade hamnen på morgonen för att gå hem till hemmahamnen.

Härlig början på semestern blev detta för oss och tack A & M för att ni ville ha med oss i helgen i er fina båt.